'Aku Anak Haram Sama Level Dengan Babi'


Salam, aku ada nak share cerita sikit. Cerita pasal seorang budak lelaki, kawan adik aku. Aku namakan dia B. Dia sebaya dgn adik aku, 10 tahun. B tinggal dgn seorang bekas jiran aku yg tak ada anak. Dia ambil B dari orphanage n jadikan B sbg anak angkat. Parents B xdapat dikesan. Tetapi mmg B ditinggalkn di depan orpahange tu sejak dia baby lg. Pihak orphanage take care of him smpai la sekarang.

Yang buat aku rasa sedih pasal B ni sebab stigma masyarakat. Yes, aku sbnrnya tak tahu macam mana most people tahu yg B ni actually anak tak sah taraf. Adik aku selalu cerita macam mana acceptance kawan2 sekolah terhadap B. Kalau ada gaduh2 sikit, terus mulut keluar, 

' Kau tu dah la anak haram', ' Kau tu takde makbapak. Anak haram pulak tu.' 

Aku paham, biasalah budak2 gaduh. But what makes me disappointed is actually the society who condones these labeling things to be normal. Bila mak angkat B complaint dekat sekolah yang B asyik balik dengan muka cedera kena pukul semua, tiada tindakan tegas. Sebab tak puas hati, mak agkt B selalu usaha cari parents pembuli yg selama ni duk sakitkan B. Face to face terus, minta parents kanak2 tu ajar anak2 diorang. 

Mereka xberlapang dada and too defensive of their own children. Kata diorang, anak diorang baik. B yang salah, dia anak zina, anak haram. Ke mana tumpahnya kuah kalau x ke nasi, kata mereka. Lagi, parents B bukannya orang baik pun…B yang cari gaduh, bukannya anak mereka… macam2 lg yg mak angkt B kena telan.

Sekarang mereka dh pindah. Mak angkat B buat decision drastik utk balik kg n sekolahkn B kat kg. Aku igt lg masa last time bid goodbye to them, B cakap dkt aku, 

' Akak tak payah la sedih sgt bila B xde. B kan anak haram. Sama level macam b*bi. B*bi kan haram. Kotor.Sentuh dosa. '

 Sentap aku dgr ayt tu dr mulut B yg bru 10 thn. B sengih2, takde sikit pun dia sedih. Adik aku ckp, mmg B selalu kena ejek macam tu. B dah lali disamakan dgn b*bi. Sebab mindset orang, B anak haram. B ni haram.

Seorang anak yg dilahirkan dr pasangan yg buat maksiat terus dilabel 'haram'. Masyarakat terus pggl anak2 mcm ni anak haram. Bagi aku B sama macam budak2 lain. Jika iman xdapat diwarisi dari seorang ayah yg bertakwa, jadi, adillah kalau aku cakap, dosa xdapat diwarisi dari ibu bapa yang berzina. Kenapa ada istilah 'anak haram'? Aku kekadang terfikir, siapa yg haram sbnrnya? Entah la mcm mana bila B besar nnti. Aku tak paham society yg pandang serong golongan yg xbersalah tapi dipandang salah sebab dosa ibu bapa mereka.

Aku minta, kalau korang come across kawan2 korang atau sesiapa je yg korang tau anak tak sah taraf, please be considerate and mind your words. Jangan pandang hina pada mereka dsbbkn dosa ibu bapa mereka. Mereka tak bersalah. - wallflower
'Aku Anak Haram Sama Level Dengan Babi' 'Aku Anak Haram Sama Level Dengan Babi' Reviewed by Editor on 10:19 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.